Έτσι τουλάχιστον ισχυρίζεται η ομοφυλόφιλη καθηγήτρια της αναπτυξιακής ψυχολογίας και ψυχολογίας της υγείας στο Πανεπιστήμιο της Γιούτας, Lisa Diamond, η οποία έχει προκαλέσει ενθουσιασμό αλλά και ανησυχία σε μέλη της ομοφυλοφιλικής κοινότητας.

Μετά από μια δεκαετή μελέτη που δημοσιεύτηκε το 2009 στο βιβλίο της “Σεξουαλική Ρευστότητα“, που βραβεύτηκε από την Αμερικανική Ψυχολογική Εταιρεία, η Diamond τάραξε τα νερά, καθώς αμφισβήτησε την κυρίαρχη άποψη ότι η ομοφυλοφιλία είναι μια κατάσταση που δεν μπορεί να αλλάξει. Τα τελευταία χρόνια ωστόσο η επιστημονική κοινότητα έχει αρχίσει να αναθεωρεί και ορισμένοι δεν διστάζουν να αποκαλέσουν την γενίκευση της άποψης αυτής ως μύθο.

Η Diamond μελέτησε εκατό γυναίκες για περισσότερα από δέκα χρόνια, καθώς μετέβαιναν από την εφηβεία στην ενηλικότητα και εντόπισε σημαντική μεταβλητότητα του σεξουαλικού προσανατολισμού, καθώς οι γυναίκες της έρευνας ερωτεύονταν διαδοχικά άντρες και γυναίκες, ενώ η σεξουαλική τους ταυτότητα άλλαζε παράλληλα με τις έλξεις τους. Οι μεταβολές αυτές δεν ήταν απαραίτητα πάντα εντυπωσιακές (μια ακραία μετατόπιση από τον ετεροφυλοφιλικό προσανατολισμό στον ομοφυλοφιλικό και το αντίθετο), αλλά επέτρεπαν στο πρόσωπο να αισθανθεί έλξη από περισσότερα φύλα ή ακόμη και από ένα μόνο πρόσωπο, το οποίο δεν χωρούσε προηγουμένως στα πλαίσια της σεξουαλικής του ταυτότητας.

Σε άλλη έρευνά της, η Diamond βρήκε ότι περισσότερες από μία στις τέσσερις γυναίκες που συμμετείχαν εγκατέλειψαν τις ομοφυλοφιλικές/αμφιφυλοφιλικές ταυτότητές τους μέσα σε ένα διάστημα πέντε ετών. Οι μισές εξ αυτών επανέκτησαν ετεροφυλοφιλικές ταυτότητες, ενώ οι μισές απέρριψαν όλους τους ταυτοτικούς προσδιορισμούς. Είναι αξιοσημείωτο μάλιστα ότι αυτές οι γυναίκες δεν διαφέρουν από εκείνες που διατήρησαν τις μη ετεροφυλοφιλικές τους ταυτότητες, ούτε ως προς την ηλικία στην οποία βίωσαν κομβικές εμπειρίες διαμόρφωσης της σεξουαλικής τους ταυτότητας, ούτε ως προς τους παράγοντες που επιτάχυναν την σεξουαλική τους αναζήτηση, ούτε και ως προς την ύπαρξη “ομοφυλοφιλικών ενδείξεων” κατά την παιδική ηλικία.

Παρόμοια μοτίβα, αν και με μικρότερη ένταση εμφανίζονται και στους άντρες. Σε έρευνα της Sabra Katz, καθηγήτριας εφηβικής υγείας στο Πανεπιστήμιο του Harvard, το 52% των μη ετεροφυλόφιλων ανδρών ηλικίας 18-26 ετών, που συμμετέσχε στην έρευνα, ανέφεραν αλλαγές στις σεξουαλικές τους έλξεις, που οδήγησε σχεδόν το 18% των συμμετασχόντων να μεταβάλει την σεξουαλική του ταυτότητα.

Σε μια έρευνά της παρόμοιου σχεδιασμού, η Katz διαπίστωσε ότι η πίστη στη μεταβλητότητα της σεξουαλικότητας αποτελούσε κυρίαρχο χαρακτηριστικό των προσώπων που εμφάνισαν ρευστότητα στις σεξουαλικές τους έλξεις.

Μια άλλη έρευνα της Diamond, βασισμένη σε διαχρονική μελέτη, οδήγησε στο συμπέρασμα ότι η ετεροφυλοφιλική ταυτότητα είναι η πιο σταθερή ταυτότητα (αλλάζει λιγότερο), ενώ η αμφιφυλοφιλική ταυτότητα είναι η πιο ασταθής (αλλάζει περισσότερο), τόσο στους άνδρες όσο και στις γυναίκες. Στις γυναίκες, η ομοφυλοφιλική ταυτότητα είναι εξίσου ασταθής με την αμφιφυλοφιλική, ενώ αντίθετα οι άντρες με ομοφυλοφιλική ταυτότητα παρουσιάζουν μικρότερη σεξουαλική ρευστότητα από τους άνδρες με αμφιφυλοφιλική ταυτότητα.

Τέλος, μια αντιπροσωπευτική έρευνα του καθηγητή κοινωνιολογίας του Πολιτειακού Πανεπιστημίου της Πενσυλβάνιας Christopher Scheitle κατέληξε ότι η υψηλότερη θρησκευτικότητα σχετιζόταν με μεγαλύτερη σεξουαλική ρευστότητα στους συμμετέχοντες με ομοφυλοφιλική ταυτότητα. Η τάση αυτή, μάλιστα, επιβεβαιώθηκε ανεξάρτητα από τον συντηρητισμό ή τον φιλελευθερισμό των αντίστοιχων θρησκευτικών πεποιθήσεων.

Πλέον, έχει αρχίζει να γίνεται σαφής η περιπλοκότητα της ανθρώπινης σεξουαλικότητας. Όπως αναφέρει το πανεπιστήμιο του Stanfordμπορεί μετά από χρόνια, το ίδιο πρόσωπο να δει τις σεξουαλικές, ερωτικές ή αισθητικές έλξεις και ταυτότητές του να αλλάζουν, μετά από εμπειρίες σε ένα διαφορετικό περιβάλλον και αλληλεπίδραση με διαφορετικές κοινότητες, ή ως αποτέλεσμα προσωπικής και πνευματικής αναζήτησης, μιας σημαντικής καθοριστικής σεξουαλικής ή ερωτικής εμπειρίας, προσωπικής επιλογής ή και κάποιου συνδυασμού όλων αυτών ή και για κάποιον τελείως διαφορετικό λόγο.

Για τον λόγο αυτό, η Diamond παρακινεί την ομοφυλοφιλική κοινότητα να εγκαταλείψει τα επιχειρήματά της που στηρίζονται στο αμετάβλητο του σεξουαλικού προσανατολισμού (“born this way”), καθώς αυτά καθίστανται πλέον αντιεπιστημονικά, δεδομένων των όσων γνωρίζουμε από τη μελέτη των φυσικών αλλαγών των σεξουαλικών έλξεων ορισμένων προσώπων μέσα στο χρόνο.

Προηγούμενο άρθροIt gets better!
Επόμενο άρθροΤα πρώτα βήματα
Γιώργος Δούκας
Ο Γιώργος είναι 30 ετών και ζει στη Θεσσαλονίκη. Βιώνει ομόφυλες έλξεις από την προεφηβική του ηλικία, αλλά αγωνίζεται να ευαρεστήσει στο Θεό με την προσευχή και την εγκράτεια. Δημιούργησε την παρούσα ταπεινή προσπάθεια με την ευχή του πνευματικού του.

8
Άφησε ένα σχόλιο

avatar
5 Σχολιαστές
Γιώργος ΔούκαςΝίκος ΓούλιαροςΓιώργος ΔούκαςΚωσταςΝειτ Πρόσφατοι σχολιαστές
  Εγγραφή  
Θέλω να ενημερώνομαι για
Βαγια
Επισκέπτης
Βαγια

Πολυ ομορφη και σημαντικη προσπαθεια μπραβο.
Κανω κατηχητικο και ενα αγορι 15 ετων μου ειπε οτι ειναι ομοφυλοφιλος τι με συμβουλευετε να του πω?

Κωστας
Επισκέπτης
Κωστας

Ότι μπορεί να ζήσει ευτυχισμένο αγαπώντας τον εαυτό του κ το μελλοντικό σύντροφο του. Με αγάπη του κυρίου.

Νειτ
Επισκέπτης
Νειτ

Γι αυτο το λογο πι ακτιβιστές μιλαμε για σεξουαλικές πρακτικές που εναλλάσσονται, αλλά για σεξουαλικο προσανατολισμό που παραμένει ίδιο…Ο τίτλος παραπέμπει σε κάτι αλλο με την πρώτη ματιά. Η ρευστότητα, οι πειραματισμοί, οι καταπιεσμένες ταυτότητες που δε βγαίνουν προς τα εξω είναι τα πραματα που αναφέρονται σε αυτές τις έρευνες.

Χάρις
Διαχειριστής
Χάρις

Ο ορισμός του σεξουαλικού προσανατολισμού (ως κατεύθυνσης των σεξουαλικών έλξεων) και η διάκρισή του από τις σεξουαλικές πρακτικές και την σεξουαλική ταυτότητα είναι πάντα ζητούμενο σε μια καλή έρευνα και πρέπει πάντα να τον λαμβάνουμε υπ’ όψιν. Πάντως, κοιτώντας το υλικό στους συνδέσμους που παραθέτουμε, ο ισχυρισμός σας δεν φαίνεται να επαληθεύεται:

“This perspective clashes with traditional views of sexual orientation as a stable and fixed trait…”

“Sexual fluidity in attractions was reported by 64% of women and 52% of men…”

“Change in attractions was reported by 63 % of
females and 50 % of males…”

“For some people, sexual orientation and attraction are very fixed; however, this is not the case for all…”

Πάντως, πρέπει να σημειώσουμε εδώ ότι μερικές έρευνες του άρθρου δεν μελετούν τον σεξουαλικό προσανατολισμό, αλλά την σεξουαλική ταυτότητα, που είναι διαφορετικό πράγμα.

Νίκος Γούλιαρος
Επισκέπτης
Νίκος Γούλιαρος

Ποια “μέλη της ομοφυλοφιλικής κοινότητας” εξέφρασαν “ανησυχία” ή “ενθουσιασμό”, και πώς;

Τι παραδείγματα έχετε στο μυαλό από χρήση του “επιχειρήματος” του “born this way”, με ποια έννοια χρησιμοποιείται και προς απόδειξη ποιού συλλογισμού;

Η δημοσίευση αυτών των επιστημονικών ευρημάτων στη σελίδα σας ποιο συλλογισμό προσπαθεί να υποστηρίξει;