Του Αγίου Ιγνατίου Μπριαντσιανίνωφ
Ο άγιος Ιγνάτιος Μπριαντσιανίνωφ είναι ένας από τους μεγαλύτερους Ορθοδόξους θεολόγους της Ρωσίας, που διακρίθηκε για την αρετή του και τους ασκητικούς του αγώνες. Με τα έργα του έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στην απόκτηση της εσωτερικής καθαρότητας. Οι συμβουλές του για τη μακάρια αρετή της αγνότητας είναι βοηθητικές για κάθε Χριστιανό αλλά και για τον ομοφυλόφιλο πιστό που έχει αποφασίσει να αγωνιστεί με καρδιά ενάντια στο πάθος της αρσενοκοιτίας και να εργαστεί για την καθαρότητα της ψυχής του, είτε έχει καταφέρει στο παρελθόν να φυλαχθεί από την ολέθρια πτώση είτε όχι.
Αρχίζοντας τον πνευματικό αγώνα, είναι ασύνετο να απαιτούμε από τον εμπαθή εαυτό μας το αδύνατο, το να μην ενοχλείται δηλαδή από σαρκικούς λογισμούς και φιλήδονα αισθήματα. Οι λογισμοί και τα αισθήματα προέρχονται από την ίδια τη φθαρμένη φύση μας· πώς είναι δυνατό να αποτρέψουμε την εμφάνισή τους; Όχι, αυτό δεν το μπορούμε. Εκείνο που μπορούμε αλλά και οφείλουμε να κάνουμε, όταν εμφανίζονται με οποιαδήποτε μορφή, είναι να τα πολεμάμε δίχως καθυστέρηση (…), ασκώντας βία στον εαυτό μας. Ας αγωνιστούμε ενάντια στην ισχυρή φιλάμαρτη θέλησή μας, υπακούοντας στη φωνή της συνειδήσεώς μας και οδηγούμενοι από τον λόγο του Θεού. Έτσι θα μπορέσουμε να ξεφύγουμε από την αιχμαλωσία μας, να πετάξουμε από πάνω μας τον παλιό αμαρτωλό εαυτό μας, να ανορθώσουμε και να ανακαινίσουμε τη φθαρμένη φύση μας.
«Η βασιλεία των ουρανών κερδίζεται με βία», είπε ο Κύριος, «και την κατακτούν όσοι αγωνίζονται» να νικήσουν τη φιλάμαρτη βούλησή τους. Όταν πια η χάρη του Θεού θα αρχίσει φανερά να μας βοηθάει, δεν θα επηρεαζόμαστε από τις αισχρές φαντασίες. Με τον καιρό, δηλαδή, χάρη στη θεία βοήθεια, ο νους, αντί να είναι επιρρεπής προς τους πορνικούς λογισμούς και τα αντίστοιχα αισθήματα, θα αδιαφορεί και θα τα αποστρέφεται. Και δεν θα απαιτείται, όπως στην αρχή του πνευματικού αγώνα, να αντιστέκεται με βία η ψυχή προς αυτά, προκειμένου να αποφύγει την πτώση στην αμαρτία.
Για όσους κατάφεραν να προφυλαχτούν από την πτώση
Παρθένοι, εσείς που δεν πήρατε καμιά γεύση του θανάτου της ψυχής με την πτώση στην πορνεία, φυλάξτε την παρθενία σας σαν τον πολυτιμότερο θησαυρό! Ζώντας σωστά (…), δεν θα αργήσετε να αισθανθείτε την ενέργεια του Αγίου Πνεύματος, την αγία ή πνευματική ενέργεια, όπως ονομάζεται από τους Πατέρες. Αυτή η ενέργεια πληροφορεί μυστικά την ψυχή και δια της ψυχής βεβαιώνει εμπειρικά το σώμα ότι αυτό είναι πλασμένο όχι για την αισθησιακή αλλά για την πνευματική απόλαυση, ότι αυτό κατάντησε ν᾿ αποζητάει την κτηνώδη ικανοποίηση εξαιτίας της πτώσεως και της απομακρύνσεως της σύμφυτης ψυχής από τον Θεό, ότι αυτό, τέλος, μπορεί να γευθεί μαζί με την ψυχή την πνευματική απόλαυση μέσω της αληθινής μετάνοιας.
Αλίμονο! Οι άνθρωποι, που διατυμπανίζουν την πολυμάθειά τους, δεν γνωρίζουν ότι τα σώματά τους έχουν την ικανότητα πνευματικής αισθήσεως. Με δυσπιστία, μάλιστα, ακούνε γι᾿ αυτή την ικανότητα, θεωρώντας ότι πρόκειται για μια νέα και παράδοξη διδασκαλία. Και όμως, ούτε νέα ούτε παράδοξη είναι! Μελετήστε τα συγγράμματα των θεοφόρων Πατέρων, και βρείτε εκεί αυτή τη διδασκαλία. Μελετήστε την Αγία Γραφή, και θα τη βρείτε εκεί. Η λύτρωση, που χαρίστηκε στην ανθρωπότητα από τον Θεό, ξεχειλίζει από ανέκφραστες ευεργεσίες, που αναμφισβήτητα το αποδεικνύουν. (…) Αλλάζουν τα αισθήματα της καρδιάς του ανθρώπου από τη στιγμή που αυτός θα γευθεί την πνευματική ηδονή. Από τότε ακριβώς αρχίζει να αποστρέφεται τη σωματική ηδονή, να εναντιώνεται με ζήλο στις σαρκικές ορμές, να ικετεύει με δάκρυα τον Κύριο για την κάθαρσή του από τον ρύπο της ηδυπάθειας.
Για όσους δεν κατάφεραν να προφυλαχτούν από την πτώση
Εσείς που βρίσκεστε μέσα στο βάραθρο (…) της ασέλγειας, ακούστε τη Φωνή που σας καλεί σε μετάνοια και πάρτε αυτό το παντοδύναμο φάρμακο από τον παντοδύναμο Γιατρό. Είναι δοκιμασμένο το φάρμακο της μετάνοιας. Αυτό πολλούς μοιχούς έκανε υποδείγματα σωφροσύνης και πολλούς ασελγείς έκανε αγίους. Αυτό πολλά όργανα του διαβόλου μετέβαλε σε όργανα του Αγίου Πνεύματος. Έτσι, πολλοί μετανοημένοι αμαρτωλοί, τρέχοντας στο στάδιο της πνευματικής προκοπής, άφησαν πολύ πίσω τους ασκητές, που δεν είχαν γνωρίσει ποτέ τη θανάσιμη αμαρτία. Η υπέρτατη αξία και το μοναδικό πρότυπο κάθε χριστιανού είναι ο Λυτρωτής Χριστός. Όποιος, λοιπόν, χριστοποιείται, όποιος δηλαδή διαμορφώνει μέσα του τον Λυτρωτή, αυτός είναι ανώτερος από τους άλλους ως προς την αξία.
(…) Ας μην κυριευόμαστε, λοιπόν, από τη σύγχυση, την αθυμία και τη μικροψυχία, όταν σηκώνονται μέσα μας τα μανιασμένα κύματα της ηδυπάθειας, όταν πέφτουν επάνω στην ψυχή μας οι σφοδροί άνεμοι των λογισμών! Ας πολεμάμε, ας αντιστεκόμαστε στην αμαρτία, για ν᾿ αποκτήσουμε ζωντανή πίστη στον Θεό και ζωντανή γνώση του Θεού.
* * *
Το άπειρο έλεος του Θεού μακάρι να μας αξιώσει να πλησιάσουμε την αγία καθαρότητα και την ταπείνωση των αγίων Του. Αμήν.
Από το βιβλίο Ασκητικές Εμπειρίες Β΄ της Ι.Μ. Παρακλήτου