Την προηγούμενη εβδομάδα, έγραψα ένα άρθρο σχετικά με τη διάχυτη σεξουαλική σύγχυση και αμαρτωλότητα στην κοινωνία μας, τόσο την ετεροφυλοφιλική όσο και την ομοφυλοφιλική.
Όπως μπορείτε να φανταστείτε, η συζήτηση πήρε φωτιά. Υπήρξαν πολλά σχόλια υποστήριξης και συμφωνίας. Υπήρξε επίσης κι ένας αρκετά μεγάλος αριθμός έντονων διαμαρτυριών για το άρθρο. Κάποιες από αυτές τις αντιδράσεις και αντιρρήσεις ήταν λογικά διατυπωμένες, αλλά ειλικρινά οι περισσότερες δεν ήταν, και περιείχαν τις συνηθισμένες προσβολές και τη γελοιοποίηση που χαρακτηρίζει τη σύγχρονη συζήτηση, ειδικά στο διαδίκτυο.
Αλλά ίσως μια πτυχή της συζήτησης που αξίζει κάπως παραπάνω προσοχή είναι τι προσφέρει η Εκκλησία στους ομοφυλόφιλους. Γιατί συχνά ακούγεται ο ισχυρισμός ότι η Εκκλησία “δεν έχει τίποτα να προσφέρει” στους gay, τους ομοφυλόφιλους ή την ευρύτερη ομάδα που συχνά ονομάζεται ΛΟΑΤΚΙ κοινότητα.
Φυσικά αυτός ο ισχυρισμός περιλαμβάνει ένα είδος ρητορικής σοφιστείας, καθώς υποθέτει ότι, για να έχουμε “κάτι να προσφέρουμε”, θα πρέπει να ανταποκριθούμε σε μια σειρά μάλλον συγκεκριμένων απαιτήσεων, δηλαδή να θέσουμε στο πλάι την αγιογραφική, θεολογική και φυσική διδασκαλία και να αποδεχθούμε την ομοσεξουαλική συμπεριφορά ως φυσική, φυσιολογική ή ακόμη και ενάρετη.
Αυτό δεν μπορούμε να το κάνουμε. Και γι’ αυτό, πολλοί από τους σύγχρονους επικριτές μας καταλήγουν σε μία προσέγγιση “ή όλα ή τίποτα”, που απαιτεί 100% αποδοχή, ειδάλλως “δε θα έχουμε τίποτα να προσφέρουμε”.
Ωστόσο, σε κάποιον καλοδιάθετο, που ίσως είναι ακόμη διατεθειμένος να ακούσει μία απάντηση του τι προσφέρει η Εκκλησία, θεωρώ βοηθητικό να δώσω μια απάντηση στην ερώτηση
“Τι έχει να προσφέρει η Εκκλησία στους ομοφυλόφιλους;”
Κατ’ αρχήν, η Εκκλησία προσφέρει στους ομοφυλόφιλους ό,τι προσφέρει και σε όλους τους άλλους: την αλήθεια του λόγου του Θεού ερμηνευμένη αυθεντικώς, τα Μυστήρια της Σωτηρίας, ένα όραμα για τη ζωή, και τη μαρτυρία και την υποστήριξη της ζωής σε κοινότητα, μια κοινότητα με όσους είναι τώρα ζωντανοί καθώς και με τους κεκοιμημένους των οποίων τη φωνή και τη μαρτυρία ακόμη σεβόμαστε. Επίσης, προσφέρουμε σεβασμό βασισμένο στην αλήθεια.
Αλλά ας δούμε πιο λεπτομερειακά καθένα απ’ αυτούς τους τομείς.
Την αλήθεια του λόγου του Θεού
Για την αλήθεια του Λόγου του Θεού, ο Απόστολος Παύλος έλεγε εύγλωττα στους επικριτές του καιρού του:
Δε χρησιμοποιούμε την εξαπάτηση, ούτε παραποιούμε το λόγο του Θεού. Αντίθετα, φανερώνουμε την αλήθεια και συστηνόμαστε σε κάθε ανθρώπινη συνείδηση κάτω από το βλέμμα του Θεού (Β΄ Κορινθίους 4:2).
Αφήστε με να μιλήσω προσωπικά ως ποιμένας ψυχών και να πω σε οποιονδήποτε ακούει (ανεξάρτητα από τον προσανατολισμό ή το παρελθόν του), σε οποιονδήποτε πλησιάζει την ενορία μου, που περνάει τις πόρτες της και σε όλους όσους μπορώ με οποιοδήποτε τρόπο να φτάσω: Προσπαθώ να μιλάω το Λόγο του Θεού απλά, το Λόγο που φανερώθηκε στην Αγία Γραφή και την Ιερή Παράδοση.
Δεν παραμορφώνω το λόγο του Θεού, όπως λέει ο Απόστολος Παύλος. Δε θα τον αρνηθώ, ούτε θα τον συντομέψω, ούτε θα ζητήσω να τον “απαλείψω”, ούτε μπορώ να επιτρέψω να υπαχθεί σε ανθρώπινες, πολιτικές ή πολιτισμικές ατζέντες.
Όσο καλύτερα μπορώ προσπαθώ, όπως λέει ο Απόστολος Παύλος, να τον παρουσιάσω απλά και να τον συστήσω στη συνείδηση κάθε ανθρώπου. Ζητώ τη δύναμη και το κουράγιο να κηρύξω το Ευαγγέλιο, είτε είναι της μόδας είτε όχι (πρβλ. Α΄ Τιμ.) και να κηρύξω όλες τις συμβουλές του Θεού.
Αυτό είναι, πρώτα και κύρια, που προσφέρει η Εκκλησία στην ομοφυλοφιλική κοινότητα καθώς και σε κάθε άλλο πιστό: την πλήρη αλήθεια χωρίς περικοπές, διδαγμένη σε συμφωνία με τα Ιερά Κείμενα και την Ιερή Παράδοση.
Με το κήρυγμα δεν σκοπεύω να προσβάλω, δεν ψάχνω για καβγά. Μάλλον, ψάχνω να πανηγυρίσω χαρμόσυνα την αλήθεια του Ευαγγελίου, την οποία έχω βρει συναρπαστική και ζωογόνα. Και πάλι συνειδητοποιώ ότι, παρά τις προθέσεις μου, υπάρχουν άνθρωποι κατά καιρούς, που θα προσβληθούν με ό,τι κηρύττω και διδάσκω. Αλλά το ότι θα προσβληθούν δεν σημαίνει ότι τους έχω προσβάλει εγώ, ή σκόπευα να τους προσβάλω. Άλλη μια φορά, ας το τονίσω: δεν μπορώ, όπως λέει ο Απόστολος Παύλος, να παραμορφώσω το Λόγο του Θεού, όπως τον έχω λάβει. Δεν μπορώ να εμπλακώ σε έργα εξαπάτησης ή σε οποιαδήποτε διαστρέβλωση του Λόγου του Θεού.
Δυστυχώς, σήμερα, υπάρχουν σε άλλες χριστιανικές ομολογίες σύνοδοι και κήρυκες που όντως παραμορφώνουν το λόγο του Θεού, για να προσαρμοστούν στις σύγχρονες ατζέντες, όπως η ενθάρρυνση της ομοσεξουαλικής δραστηριότητας. Έχουν πλανηθεί και οδηγούν και άλλους στην πλάνη, διαστρέφοντας το λόγο του Θεού, που είναι ξεκάθαρος για την αμαρτωλότητα των ομοσεξουαλικών πράξεων (και πολλών ετεροσεξουαλικών πράξεων, όπως η πορνεία, η μοιχεία, η αιμομιξία και άλλες διαταραγμένες και αφύσικες σεξουαλικές πράξεις που είναι πιο κοινές σήμερα μεταξύ των ετεροφυλόφιλων).
Δεν έχω το χρόνο να κάνω πλήρη ανάλυση της αγιογραφικής διδασκαλίας κατά των ομοσεξουαλικών πράξεων. Γι’ αυτό το άρθρο, αρκεί να πω ότι δεν υπάρχει τίποτε το ασαφές σχετικά με την ξεκάθαρη και σταθερή καταδίκη της ομοσεξουαλικής δραστηριότητας σε κάθε στάδιο της Αγίας Γραφής, αρχίζοντας με τα αρχαιότερα βιβλία και περνώντας από κάθε στάδιο της Αγίας Γραφής, μέχρι και το τελευταίο βιβλίο, την Αποκάλυψη. Οι απόπειρες να προσποιηθούμε ότι η Αγία Γραφή δε λέει αυτό που ξεκάθαρα λέει είναι στην καλύτερη περίπτωση φαντασιόπληκτες και στη χειρότερη βαρύτατα αμαρτωλές. Και δείχνει ότι κάποιοι είναι παραδομένοι στην πλάνη και πιθανότατα οδηγούν κι άλλους σε αυτή την πλάνη.
Αυτό που η Εκκλησία προσφέρει πρώτιστα στην ομοφυλοφιλική κοινότητα και σε κάθε πιστό είναι η απλή αλήθεια της Αγίας Γραφής. Συστήνουμε τους εαυτούς μας και το λόγο του Θεού στη συνείδηση κάθε προσώπου. Αρνούμαστε να βουλιάξουμε στις σύγχρονες πλάνες και λέμε την αλήθεια με αγάπη.
Σε αυτούς που θα πουν ότι γίνομαι επικριτικός, θα πω μόνο ό,τι λέει η Αγία Γραφή. Δε χρειάζεται να κάνω κρίση γι’ αυτό το θέμα, το έχει ήδη κάνει ο Θεός, και η κρίση Του είναι εκφρασμένη με συνέπεια και σαφήνεια ότι οι ομοφυλοφιλικές πράξεις είναι εφάμαρτες και λανθασμένες. Δεν μπορούν να γίνουν δεκτές με κανέναν τρόπο. Αυτή είναι η κρίση του Θεού και όχι η δική μου.
Και σε αυτούς που θα επιμείνουν να ζουν αντίθετα με το Λόγο του Θεού ή ακόμη χειρότερα ενθαρρύνοντας, διδάσκοντας και βοηθώντας τους άλλους να το κάνουν αυτό, ο λόγος του Θεού λέει ότι έχουν εξαπατηθεί (Β΄ Κορ. 4:2), ότι ο νους τους έχει σκοτισθεί από την κατάπνιξη της αλήθειας (πρβλ. Ρωμ. 1:18, 21), ότι ο θεός αυτού του αιώνα τύφλωσε τα μυαλά τους, για να μην μπορούν να δουν το φωτισμό του ευαγγελίου (Β΄ Κορ. 4:4) και ότι έχουν επιλέξει να ζουν όπως οι ειδωλολάτρες, κατά τη ματαιότητα του μυαλού τους (Εφεσ. 4:17).
Αλίμονο σε εκείνους τους ηγέτες που αρνούνται το λόγο του Θεού και παραπλανούν τους άλλους. Γι’ αυτούς ο Χριστός λέει: Κάθε φυτεία που δεν τη φύτεψε ο πατέρας μου ο ουράνιος θα ξεριζωθεί. Αφήστε τους. Είναι τυφλοί και οδηγοί τυφλών. Αν όμως ο τυφλός οδηγεί τον τυφλό, και οι δύο θα πέσουν σε λάκκο (Ματθ. 15:13-14).
Η Εκκλησία προσφέρει στους ομοφυλόφιλους Χριστιανούς ένα καταφύγιο από όλη την πλάνη και τη σύγχυση για το θέμα αυτό. Δε χρησιμοποιούμε την εξαπάτηση, ούτε παραμορφώνουμε το λόγο του Θεού. Αντίθετα, παρουσιάζουμε απλά την αλήθεια και συστήνουμε τους εαυτούς μας στη συνείδηση όλων κάτω από το βλέμμα του Θεού (Β΄ Κορ. 4:2).
Η Εκκλησία δε λέει τίποτε άλλο από αυτό που άκουσε από τον Κύριο. Και γι’ αυτό διδάσκει:
Η ομοφυλοφιλία αναφέρεται στις σχέσεις μεταξύ ανδρών ή γυναικών που βιώνουν μια αποκλειστική ή κυρίαρχη σεξουαλική έλξη προς πρόσωπα του ίδιου φύλου. Έχει πάρει μια ποικιλία μορφών κατά τη διάρκεια των αιώνων και σε διάφορους πολιτισμούς. Η ψυχολογική της γένεση παραμένει εν πολλοίς ανεξήγητη. Στηριζόμενη στην Αγία Γραφή, που παρουσιάζει τις ομοσεξουαλικές πράξεις ως πράξεις βαριάς διαφθοράς, η Παράδοση έχει διακηρύξει ότι “οι ομοφυλοφιλικές πράξεις είναι εγγενώς διαταραγμένες”. Είναι ενάντιες στο φυσικό νόμο. Αποκλείουν τη σεξουαλική πράξη από το δώρο της ζωής. Δεν προέρχονται από μια γνήσια συναισθηματική και σεξουαλική συμπληρωματικότητα. Κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες δεν μπορούν να γίνουν δεκτές.
Τα ιερά Μυστήρια
Επιπρόσθετα, η Εκκλησία προσφέρει τη βοήθεια των Μυστηρίων, που σαν φάρμακα μάς βοηθούν να ζήσουμε τη χριστιανική ελευθερία. Καμία πτυχή της ηθικής ζωής δεν είναι απλή ή εύκολη σε αυτό τον κόσμο που έχει εμποτιστεί από την αμαρτία. Ζούμε σε έναν πεσμένο κόσμο, που κυβερνάται από έναν πεπτωκότα άγγελο και έχουμε κι εμείς οι ίδιοι πεπτωκυίες φύσεις. Τριπλά πεσμένοι, αλλά δεν είμαστε χωρίς βοήθεια. Έχουμε τον Κύριο Ιησού, που μάς λέει την αλήθεια και μας δυναμώνει και μας θεραπεύει με τα Μυστήριά Του.
Αυτό μπορώ να το βεβαιώσω. Έχοντας αφιερώσει έτσι τον εαυτό μου στην προσευχή, την Αγία Γραφή, τα Μυστήρια και την Κοινωνία (Πράξεις 2:42), έχω δει τη ζωή μου να αλλάζει. Είμαι ένας καινούργιος άνθρωπος. Έχω δει αμαρτίες να πεθαίνουν και πολλές χάρες να ζωντανεύουν. Είμαι πιο ειρηνικός, πιο σίγουρος, είμαι πιο υπομονετικός, ζηλωτής, αγνός, εύσπλαγχνος και συγχωρητικός. Δίνω στο Θεό όλη τη δόξα και Τον υμνώ για αυτή τη ζωή που μου έδωσε από το Σταυρό και μέσω της Εκκλησίας Του.
Το όραμα μιας αγνής ζωής
Και όλο αυτό η Εκκλησία το προσφέρει επίσης στην ομοφυλοφιλική κοινότητα. Μαζί με ένα όραμα για τη ζωή. Και ποιο είναι το όραμα;
Τα ομοφυλόφιλα πρόσωπα καλούνται στην αγνότητα. Μέσα από τις αρετές της αυτοκυριαρχίας που τους διδάσκουν την εσωτερική ελευθερία, ενίοτε με την υποστήριξη ανιδιοτελών φίλων, με προσευχή και με τη χάρη των Μυστηρίων, μπορούν και πρέπει σταδιακά και αποφασιστικά να προσεγγίσουν τη Χριστιανική τελειότητα.
Ναι, ελευθερία είναι να ζεις αγνά! Είναι η ίδια κλήση που έχει κάθε Χριστιανός, η αγνότητα. Οι παντρεμένοι πρέπει να μένουν πιστοί στο μυαλό, την καρδιά και στο σώμα. Δεν πρέπει να εμπλέκονται σε αφύσικες σεξουαλικές πρακτικές μέσα στο γάμο τους ή να χρησιμοποιούν αντισύλληψη. Οι ανύπαντροι πρέπει να ζουν αγνά αγκαλιάζοντας τον άγαμο βίο. Οι ομοφυλόφιλοι δεν μπορούν να παντρευτούν. Υπάρχουν επίσης πολλοί ετεροφυλόφιλοι που δεν βρίσκουν ποτέ το δρόμο προς το γάμο. Η αγαμία είναι η κλήση σε περιπτώσεις σαν κι αυτές. Αυτό είναι το όραμα και αυτό είναι το σχέδιο. Η Εκκλησία προσφέρει την άγαμη ζωή σε όσους δεν μπορούν να παντρευτούν.
Τώρα, για αυτούς που ίσως χλευάσουν, θέλω να πω ότι είμαι μεγάλος πιστός της αγαμίας! Αν και ετεροφυλόφιλος, ως ιερέας έχω εγκολπωθεί τον άγαμο βίο ως τρόπο ζωής. Είμαι χαρούμενος, γεμάτος και έχω ζήσει επιτυχώς τον άγαμο βίο καθ’ όλη την ιερατική μου ζωή. Δεν έχω ξεφύγει ποτέ, ούτε μια φορά. Μπορώ να βεβαιώσω ότι η αγαμία είναι και δυνατή και υπέροχη.
Ο Ιησούς ήταν άγαμος, ο Απόστολος Παύλος ήταν άγαμος. Και σε αυτούς που δεν είναι ακόμη παντρεμένοι και σε αυτούς που δεν μπορούν να παντρευτούν ποτέ, σας συνιστώ την αγαμία και σας υπόσχομαι ότι μπορείτε και θα ζήσετε μια γεμάτη ζωή, μια χαρούμενη ζωή και μια ικανοποιητική ζωή εν Χριστώ Ιησού, αποδεχόμενοι τη ζωή που σας προσφέρει. Ως άγαμος, η πόρτα για το γάμο και τη σεξουαλική δραστηριότητα είναι κλειστή, αλλά ανοίγει η πόρτα για πολλά άλλα ικανοποιητικά πράγματα, μια ζωή διακονίας και διαθεσιμότητας που ειδάλλως μπορεί να μην ήταν δυνατή.
Η Εκκλησία προσφέρει την άγαμη και αγνή ζωή στην ομοφυλοφιλική κοινότητα. Ο ισχυρισμός ότι η ευτυχία δεν είναι πιθανή χωρίς σεξουαλική επαφή και/ή γάμο είναι ένα ψέμα που λέει ο σεξομανής πολιτισμός μας. Μπορώ να βεβαιώσω ότι η αγαμία είναι καλή και ικανοποιητική. Ξέρω επίσης πολλούς άλλους Χριστιανούς, τόσο ομοφυλόφιλους όσο και ετεροφυλόφιλους, που ζουν επιτυχημένα άγαμες ζωές και δίνουν τη μαρτυρία της χάριτος του Θεού σε τέτοια θέματα.
Σεβασμό και κατανόηση
Τέλος ας προσθέσω ότι η Εκκλησία προσφέρει στο ομοφυλόφιλο πρόσωπο σεβασμό και κατανόηση στηριγμένη στην αλήθεια. Βέβαια υπάρχουν κάποιοι άνθρωποι σε αυτό τον κόσμο, που απαιτούν την πλήρη αποδοχή ως το μόνο τρόπο για να δείξεις σεβασμό και κατανόηση. Με αυτούς δεν μπορεί να υπάρξει καμία συνεννόηση. Αλλά για εκείνους που είναι διατεθειμένοι να ακούσουν και να αποδεχθούν ότι η κατανόηση και η αγάπη προσφέρεται μέσα στο φως της αλήθειας, η Εκκλησία έχει να πει αυτό:
Ο αριθμός των ανδρών και γυναικών που έχουν βαθιές ομοφυλοφιλικές τάσεις δεν είναι αμελητέος. Αυτή η κλίση, που είναι αντικειμενικά διαταραγμένη, συνιστά για τους περισσότερους εξ αυτών μια δοκιμασία. Πρέπει να γίνονται δεκτοί με σεβασμό, συμπάθεια και ευαισθησία. Κάθε δείγμα άδικης μεταχείρισης εις βάρος τους πρέπει να αποφεύγεται. Αυτά τα πρόσωπα καλούνται να εκπληρώσουν το θέλημα του Θεού στις ζωές τους και, αν είναι Χριστιανοί, να σηκώσουν τις δυσκολίες που μπορεί να συναντούν από την κατάστασή τους, όπως ο Κύριος σήκωσε το Σταυρό της θυσίας.
Υπάρχουν κάποιοι που θέλουν να δημιουργήσουν την εντύπωση ότι η Εκκλησία έχει θυρωρούς που προσπαθούν να διακρίνουν και να κρατήσουν τους ομοφυλόφιλους ανθρώπους εκτός. Ή πιθανώς ότι, αν ανακαλυφθούν, θα αντιμετωπιστούν με μίσος, ή ότι θα τους στοχοποιήσουν για να τους γελοιοποιήσουν και να τους επιπλήξουν.
Δεν ισχύει. Η δική μου Εκκλησία είναι γεμάτη αμαρτωλούς, με πρώτο-πρώτο τον τύπο στον άμβωνα. Για όσους έρχονται στην Εκκλησία, υπάρχουν στιγμές που όλοι μας κρινόμαστε με τον ένα ή τον άλλο τρόπο από την αλήθεια του Θεού σχετικά με τις αμαρτίες στις οποίες ρέπουμε περισσότερο. Αλλά υπάρχουν επίσης στιγμές που λαμβάνουμε μεγάλη παρηγοριά από αυτή την ίδια αλήθεια στους πειρασμούς και τις στεναχώριες που μας βρίσκουν.
Το καλό κήρυγμα παρηγορεί τους λυπημένους και στεναχωρεί τους βολεμένους. Και είμαστε όλοι και στις δυο κατηγορίες. Εγώ και οι άλλοι ιερείς δεν πηγαίνουμε από κλίτος σε κλίτος για να κατηγορήσουμε ή να αντιπαρατεθούμε με τους ανθρώπους. Δεν εξετάζω τις προσωπικές ζωές των ανθρώπων. Δε ρωτάω κάθε νεαρό ζευγάρι αν πορνεύει, ή κάθε επιχειρηματία αν κλέβει.
Κηρύττω το ευαγγέλιο, κηρύττω την καλή είδηση ότι ο Θεός μάς αγαπά και ότι με αυτή την αγάπη και τη χάρη μπορεί να μας σώσει από την πορνεία, την κλοπή, τις αρσενοκοιτικές πράξεις, τη σκληρότητα, τη μνησικακία, την πλεονεξία και ούτω καθ΄ εξής.
Καλούμαστε όλοι στην ελευθερία, την ένδοξη ελευθερία των Παιδιών του Θεού. Δεν υπάρχουν ξεχωριστοί κανόνες για τους ομοφυλόφιλους, για τους ετεροφυλόφιλους ή για οποιαδήποτε άλλη κατηγορία. Είμαστε όλοι παιδιά του Θεού. Κάποιοι από εμάς καλούμαστε στο γάμο και την τεκνογονία, κάποιοι άλλοι όχι. Το σεξ είναι για το γάμο, χωρίς εξαιρέσεις. Υπάρχει αξιοπρέπεια και σεβασμός στην κοινή μας κλήση να ζούμε αγνά, άσχετα ποιοι είμαστε.
Η Εκκλησία έχει πολλά να προσφέρει, στους ομοφυλόφιλους, σε όλους τους ανθρώπους: την αλήθεια, τα μυστήρια, το όραμα για μια αγνή ζωή και την κοινωνία (: συντροφιά) των πιστών, η οποία προσφέρει υποστήριξη και ενθάρρυνση σε όλους όσους βαδίσουν μαζί με τους άλλους ταλαίπωρους συναμαρτωλούς.